طراحی وب سایت واکنش‌گرا

طراحی واکنشگرا اصطلاحا به نوعی از طراحی وب سایت گفته می‌شود که در آن صفحات یک سایت متناسب با وسیله‌ مورد مشاهده که می‌تواند مرورگر دسکتاپ، تبلت یا مرورگر گوشی باشد، واکنش نشان می دهند و به این ترتیب مشاهده کننده، سایت را به صورت یکسان با نسخه قابل مشاهده در کامپیوتر و بدون نیاز به اسکرول یا تغییر زوم خواهد دید. در واقع سایت واکنش گرا (رسپانسیو) به ابزار مورد استفاده کاربر پاسخ می دهد.قبل از به وجود آمدن تکنیک ها و راهکارهای طراحی واکنش گرا ، کاربران مجبور به استفاده از 2 سایت، یکی برای نمایش در رایانه های شخصی و دیگری برای نمایش در موبایل ها می شدند که مشکللات خود را داشت، چراکه طراحی نسخه دوم در مقابل پیشرفت سریع و گسترده سخت افزار ها (موبایل ها و تبلت ها و نمایشگرهایی در ابعاد مختلف و …) عملاً مشکلی را حل نمیکرد و تنها در یک سایز از نمایشگر قابل ارائه بود.چند سالی هست که طراحی واکنش گرا ( رسپانسیو) مشکلات نمایش سایت در ابعاد مختلف را برای کاربران حل کرده است و در میان طراحان رقابت شدیدی ایجاد کرده است.
روش های طراحی سایت واکنش گرا عبارتند از: استفاده از ترکیبی از مدیا کوئری های CSS و افکت های حرکتی.
به عنوان مثال ایجاد تغییرات در منوی یک وب سایت برای مشاهده کنندگان از طریق گوشی موبایل به آن ها کمک می کند تا بسیار راحت تر به گزینه های منو دسترسی داشته باشند.

مزایای داشتن سایت واکنش گرا

هر روزه تعداد استفاده کننده گان از اینترنت بیشتر می شود و همراه با آن تعداد کسانی که از گوشی های شخصی برای وبگردی بهره می برند رو به افزایش است چراکه که گوشی ها به غول های نرم افزاری بدل شده اند که جوابگوی بسیاری از نیازهای روزمره کاربران باشند، داشتن یک وب سایت با ویژگی واکنش گرا ، برای دارندگان سایت ها بهترین فرصت است که نام خود را بر روی نمایشگرهای مخاطبین حک کنند.از مزایای داشتن سایت واکنش گرا می توان به موارد زیر اشاره کرد.
صرفه جویی در هزینه:
راه دیگر جذب مخاطبینی که از گوشی برای وبگردی استفاده می کنند، ارائه نرم افزار های موبایل است که هزینه بیشتری نسبت به داشتن سایت واکنش گرا دارد.
صرفه جویی در زمان:
زمان عنصر ارزشمندی است، هم برای مخاطبین که در هر لحظه و هر کجا که هستند بتوانند از سایت شما دیدن کنند و هم برای صاحبان وبسایت که در مدت کوتاه تری مخاطبین بیشتری جذب می کنند.
سبقت از رقیبان:
احتمال اینکه رقیبانتان هنوز به فکر استفاده از سایت واکنش گرا نیفتاده باشند زیاد است، با بهره گیری از همین موضوع به مخاطبانتان القا کنید که از رقبایتان پیش هستید.
جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content):
استفاده از نسخه دوم سایت برای نمایش در گوشی همراه، باعث می شود که گوگل محتویات نسخه دوم را به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد که در این صورت رنکینگ سایت در گوگل بسیار نزول خواهد کرد. یکی از مزایای داشتن سایت واکنش گرا جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری است.

آیا وب سایت شما واکنش گرا است؟ آیا کیفیت لازم را برای نمایش در دستگاه های گوناگون مانند موبایل، تبلت و … را دارد؟ در صورتی که نیاز به مشاوره دارید لطفا با ما تماس حاصل نمایید. ما وب سایت شما را بررسی نموده و راهنمایی های لازم را ارائه می دهیم.

پاسخ دهید